Ideen til dette byggeprojekt er noget der har ulmet igennem længere tid, hvor jeg tit har haft lyst til at arbejde lidt med træ. Da jeg så samtidig ved jævne mellemrum delvis har set billeder af flotte kajakker og kanoer var drømmen lagt.
I foråret 2007 kom så John Majbom en dag i svømmehallen og fortalte at han havde hørt at jeg gik og tænkte på at bygge en kajak og han selv havde den samme ide.
Vi blev enige om at se om vi ikke kunne komme i gang til efteråret, og her er vi så nu.
Det første der skulle undersøges var hvilken type båd vi skulle bygge, så da Johns kollega Palle havde bygget en Njord tidligere, tegnet af Björn Thomasson, så var det bare om at komme op til Jyllinge og se og prøve hans båd.
Prøvesejladsen foregik i godt vejr, og jeg var den første som skulle proppes ned i kajakken.
Det første jeg opdagede var at hullet jeg skulle ned i mildest talt var meget lille, så starten var ned på agterdækket for derefter at glide det sidste stykke ned. Når man først sad der var det ok, men agterdækket var meget lavt, så jeg manglede lidt rygstøtte. Min kajak bliver helt sikker med et større mandehul
Båden er god at ro i, men det første jeg hæftede mig ved da jeg så kajakken var at roret samt karmen ved mandehullet var fremstillet i kulfiber, et fantastisk stykke arbejde som jeg vil prøve og se om jeg kan lære lidt om. Palle har lovet at stå til rådighed med godt råd og ideer i hele byggefasen.
De sidste måneder er gået med at studere div. Hjemmesider for at få lidt viden om byggemetoden samt hvilken båd jeg kunne tænke mig at bygge
•Første betingelse var at det skulle være en som jeg syntes om, både træsorten samt linierne skulle være smukke set med mine øjne. 
 
Valget faldt på en Isfjord som er en eskimokajak som skulle være sjov at ro i, jeg er godt klar over at da agterdækket også er lavt på denne båd vil det nok også give mig en del problemer med ryggen, men det må jeg prøve at leve med. Båden er tænkt som en båd jeg kan ro i på kortere ture og så må det være mig der prøver at tilpasse mig båden.
 
•Træsorten faldt på Reed Cedar som de fleste Canadier bygger deres både i grundet træet er let samtidig med at det giver en flot glød når skibet er færdigbygget. Prisen er 3 gange så dyr som gran, men da jeg ikke er helt klar over, hvor mange både jeg får bygget, så vil jeg gå efter en båd, jeg er glad for at se på, når den er færdig.
 
•Jeg vil fræse listerne i begge ender for at få nogle pæne samlinger, det kan så godt være at det bliver lidt mere besværligt at lave fræsede lister, men lad det være lidt.
•Jeg var på nettet for at finde ud af hvor jeg nemmest kunne købe fræse stålene. Jeg fandt dem på en hjemmeside fra Norge. www.verktoyas.no varenummer C068x8mm + nr.C181x8mmtc.
•Efterfølgende så jeg en hjemmeside fra Canada hvor jeg kunne få dem meget billigere men pyt.
 
 
Jeg vil efterfølgende forsøge at beskrive hvordan byggeriet forløb, da båden blev påbegyndt sidste år i november måned og færdig i april i år.
 
For mig har det været en god og lærerig måde at få tiden til at gå med, men desværre er det også svært vanedannende. I dag den 27-10-08 har jeg lige fået tegningerne til min næste båd, det bliver en Njord.
Valget kunne også have været en anden, men da jeg kender et par stykker der har bygget en Njord er det dejligt at kunne trække lidt på den erfaring de har gjort sig.
 
Det jeg nyder mest er at arbejde med træ og samtidig få noget fornuftigt ud af det.
Mine tanker lige nu er at bruge gran i bunden og cedertræ på dækket.
Det vil gøre byggeriet lidt hurtigere og samtidig vil bunden være lidt nemmere at reparere når der kommer skrammer, og det gør der, bunden bliver malet.
 
Dette er tankerne nu, men det er jo nemt at ændre mening når byggeriet kommer i gang.
 

 

 

 

 

 

 

 

 

Lars Madsens Kajakside

 

Kajakvalg